Hyödynnätkö jo eri turvallisuusjärjestelmien tarjoaman yhteisen potentiaalin?

  • Lukuaika 3 minuuttia

Organisaatiot ovat investoineet vuosien saatossa merkittävästi erilaisiin toimi- ja tuotantotilojen turvallisuutta parantaviin järjestelmiin, kuten kulunvalvontaan, murtosuojausratkaisuihin, paloilmoittimiin, videonhallintaan ja älylukitukseen. Mutta kuinka tehokkaasti näiden eri järjestelmien tuottamaa dataa hyödynnetään kokonaisvaltaisesti ja reaaliaikaisesti yhdistäen  arjen toiminnassa ja toisaalta toiminnan kehittämisessä sekä kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuusarvioinnissa?

Hyvin harvoin on selkeää käsitystä, miten paljon eri turvallisuusjärjestelmät (security ja safety) tuottavat hyödynnettävää dataa. Kokemuksemme mukaan päivittäisen datan määrä on ollut melkoinen yllätys useimmille ammattilaisille. 

Keskikokoinen peruskohde, jossa on 150-200 valvottua ovea, vastaava määrä kameroita, noin 300-400 paloilmaisinta ja rikosilmoitinjärjestelmä, tuottaa noin 50 000 tapahtumaa vuorokaudessa, mikä tarkoittaa noin yli 1 000 000 tapahtumaa kuukaudessa.

Eri tapahtumien merkityksellisyys vaihtelee mm. organisaatioittain, kohteittain, viikonpäivittäin ja kellonajoittain. Tärkein kysymys on, miten oleellinen tieto saadaan käyttöön oikea-aikaisesti ja vielä juuri niille henkilöille, jotka sitä tarvitsevat tehtävässään. Käytännössä tiedon manuaalinen käsittely on mahdotonta volyymi- ja kustannustekijöistä johtuen – ainoa ratkaisu on automaatio ja digitalisaatio.

Siiloutunut tieto päivittäiseen hyötykäyttöön

Jokainen yksittäinen järjestelmä tuottaa arvokasta dataa ja eri järjestelmien tuottamien datojen yhdistäminen tehokkaasti hyödynnettävään muotoon manuaalisesti vaatii monen eri järjestelmän syvällistä tuntemista ja osaamista. Manuaalinen datojen yhdistämistoimenpide vie runsaasti aikaa ja saadut tulokset ovat aina historiaa. Kustannus- ja ajankäyttösyistä johtuen toimenpidettä ei ole mahdollista toteuttaa kovin usein.  

Sen sijaan WYS Palvelualusta yhdistää monipuolisesti ja automaattisesti siihen liitettyjen järjestelmien tarjoaman tiedon. Palvelualustan automaatiosta johtuen eri järjestelmien tuottama statistiikka ja reaaliaikainen tieto on rikastettuna saatavilla eri käyttötarkoituksiin jatkuvasti, ajasta ja paikasta riippumatta.

Näin kymmenet miljoonat eri siiloissa olevat tapahtumat saadaan valmiina päivittäiseen hyötykäyttöön – toiminnan tehostamiseen ja kehittämiseen – kunkin organisaation, kohteen, toiminnon ja henkilön yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.

Kokonaisuus hallintaan – hälytykset, tapahtumat, järjestelmät ja laitteet

Turvallisuusratkaisukokonaisuus (security ja safety) on jaettavissa kahtia: järjestelmät ja laitteet sekä niiden tekninen toimivuus; toinen puolikas on operatiivinen toiminta, joka osaltaan perustuu eri järjestelmien ja laitteiden päivittäiseen käyttöön ja niiden tuottamaan dataan.

Palvelualusta muodostaa automaattisesti järjestelmä- ja laiterekisterin, joka sisältää kattavasti liitettyjen järjestelmien ja laitteiden tekniset tiedot, mm. ohjelmisto- ja firmware-versiot, mallit, käyttöönoton, sijainnin, suoritetut toimenpiteet, käyttöasteet ja vikatilanteet. Näin organisaatiolla on jatkuvasti ajantasainen ja monipuolinen tieto järjestelmä- ja laitemassastaan. Se mahdollistaa mm. tulevien ylläpito-, päivitys- ja investointitarpeiden ennakoinnin.

Järjestelmä- ja laitemassaa monitoroidaan reaaliaikaisesti, jolloin tekniset poikkeama- ja vikatapahtumat ilmoitetaan automaattisesti ja viipymättä eri tahoille, mikä osaltaan parantaa merkittävästi vasteaikoja ja lisää käyttöastetta.

Eri järjestelmien tuottamia operatiivisia tapahtumia ja niiden yhdistelmiä monitoroidaan reaaliaikaisesti ja automaattisesti, mikä tarjoaa jatkuvan näkymän hallitusti eri hälytyksiin ja tapahtumiin sekä niihin liittyviin toimenpiteisiin.

Tapahtumien ja hälytysten hallinta ja käsittely on läpinäkyvää, tehokasta ja yhdenmukaista, kun ajantasainen tieto on asianomaisilla henkilöillä reaaliaikaisesti ja automaattisesti saatavilla toimintaohjeineen. 

Interaktiivinen käyttöliittymä tekee tehokkaaksi erilaisten poikkeamien selvittelyyn liittyvät toimenpiteet – selvittely on nopeaa ja selkeää, koska kaikki poikkeamaan liittyvät tapahtumat ovat yhdessä selkeässä näkymässä.

Tärkeät tilannekuvat helposti

Automaattisen tilannekuvan merkitys on kasvanut huomattavasti viime aikoina eri organisaatioiden toimintaympäristöissä. Useimmiten tilannekuvan muodostaminen on haasteellista ja hidasta. Automaattisen tilannekuvan muodostaminen helpottaa ja ennen kaikkea nopeuttaa merkittävästi operatiivista toimintaa ja tilannejohtamista.

WYS Palvelualusta muodostaa automaattisesti ja reaaliaikaisesti tilannekuvat eri käyttötarkoituksiin, jolloin kullakin henkilöllä ja toiminnolla on välittömästi käsitys meneillään olevasta tilanteesta.

Usein jälkeenpäin syntyy tarve palata aiemmin tapahtuneeseen syystä tai toisesta. Tällaisissa tilanteissa WYS Palvelualusta muodostaa tilannekuvan haluttuun ajanhetkeen, mikä merkittävästi nopeuttaa käsillä olevan asian selvittämistä.

Tilannekuvaa muodostettaessa kokonaisvaltaisuus on avainasia.

Datan analysointi helpoksi ja päivittäiseksi 

Suuren datamassan hyödyntämisen pitää olla helppoa ja joustavaa sekä ennen kaikkea myös reaaliaikaista. Kun kyseessä on isot datamäärät, jopa kymmeniä miljoonia, niin silloin työkalujen merkitys kasvaa oleellisesti, sekä niiden helppokäyttöisyys ja tehokkuus. 

Palvelualustan sisäänrakennettu tekoälyavusteinen BI-raportointi tarjoaa ainutlaatuiset mahdollisuudet hyödyntää monipuolisesti eri järjestelmien tuottamaa dataa ja niiden yhdistelmiä, niin reaaliaikaisesti, historiallisesti ja tulevaa ennustaen. Tekoäly tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden rakentaa itse haluamiaan BI-raportteja, jonka jälkeen ne ovat automaattisesti ja reaaliaikaisesti käytettävissä myös tulevaisuudessa.

Yksi käyttöliittymä – kaikki kohteet ja järjestelmät reaaliaikaisesti hallinnassa

Käyttäjät pääsevät käyttöoikeuksiensa mukaisesti käyttämään Palvelualustan liitettyjen järjestelmien tarjoamia palveluita yhdestä interaktiivisesta käyttöliittymästä. Tämä tehostaa ja monipuolistaa merkittävästi päivittäistä toimintaa. 

Interaktiiviset Dashboard-käyttöliittymät ovat organisaation ja käyttäjien mukaisesti yksilöllisiä, juuri kyseiseen tehtävään muokattavissa. Dashboard-käyttöliittymät muodostuvat interaktiivisista komponenteista, mm. kartat, pohjakuvat, tilannekuvat, videokuvat, hälytykset, tapahtumat, BI-raportit jne.

Palvelualustalla hyödynnät turvallisuusdatan täyden potentiaalin

Eri turvallisuusjärjestelmien tuottama data on arvokasta – mutta sen arvo kasvaa eksponentiaalisesti organisaatiolle, jos se hyödynnetään kokonaisvaltaisesti päivittäisessä toiminnassa, toiminnan kehittämisessä ja sen tulosten mittaamisessa.  Palvelualustan avulla organisaatiot voivat siirtyä reaktiivisesta toiminnasta kohti ennakoivaa ja datavetoista turvallisuuden kokonaisvaltaista kehitystä ja hallintaa.